Dag 24: Adelaide

24 mei 2017 - Adelaide, Australië

Een lange rit voor de boeg vandaag, 850 km naar Adelaide. De langste reisdag van deze vakantie. En waarschijnlijk ook de dag met het grootste contrast, door een soort verlaten maanvlakte zakken we verder af naar het zuiden. Langzaam komt er weer wat begroeiing en zien we heuvels en een enkele boom aan de horizon verschijnen. De weg gaat verder langs bergen, zoutmeren en schapenvelden. De koeien staan opeens achter hekken en er is akkerbouw, we naderen de bewoonde wereld. Aan het eind van de dag rijden we de miljoenenstad Adelaide in. Dat is wel even wennen weer; kruisingen, van alle kanten verkeer, 6-baanswegen, stoplichten. Wat een contrast!

dag 24-onderweg1  dag 24-onderweg2

De rit verloopt rustig, we rijden uur na uur met af en toe een benzinestop, plaspauze of uitzichtpunt. Ook aan de Roadhouses merken we dat de bewoonde wereld weer nadert. Minder extravagant uitgedost en het worden meer gewone benzinepompen. We lunchen bij Port Augusta, aan de zee!

dag 24-portaugusta1  dag 24-portaugusta2

Meestal is zoiets niet noemenswaardig, maar wij hebben 3400 km afgelegd, dwars door het land heen. Een paar dagen geleden waren we nog op het droogste plekje van Australie en we zijn ontelbaar veel drooggevallen creeks gepasseerd. Dan opeens sta je aan het andere uiterste puntje van dit enorme land en zie je water, veel water.
Het mooiste deel van de rit is bij de zoutwinning. De meren veranderen in zachte pasteltinten en met de weerspiegeling van de lucht erbij vormen het mooie plaatjes.

dag 24-zout1  dag 24-zout2  dag 24-zout4

Eenmaal in Adelaide twijfelen we even of we wel bij het juiste hotel zijn, geen Volvo te bekennen… Wel auto’s van de Shitbox Rally. Geweldig, honderden rammelbakken die van Adelaide naar Cairns rijden, over o.a. ook de onverharde Oodnadatta Track. Deze auto’s mogen inclusief reparaties slechts 1000 dollar kosten, echte 'shitboxes' dus, aldus de Australiërs. Ook nog gekoppeld aan een goed doel, wat een topidee!

Uiteindelijk vinden we onze Volvo-vrienden en horen we de dat de rest ongeveer hetzelfde (niet) beleefd heeft vandaag. Behalve Jaap! De vloek van de berg heeft hem te pakken gehad. En hoe… Jaap houdt nogal van stevig doorrijden en iemand heeft de politie onderweg ingeseind. De politie kwam hem op de andere baan tegemoet rijden en draaide na het passeren acuut om, om hem met loeiende sirenes aan de kant te zetten. Hardleers die Westlanders, want dit is hem vandaag twee keer overkomen. De agenten hebben onderling een lijntje en bellen jouw komst alvast aan elkaar door. Totale schade: 923(!!) dollar.

dag 24-jaap

Jan verdenkt Klaas ervan dat ie de politie gebeld heeft. Er is een probleem met het transport van de auto’s terug naar Nederland. Eén auto teveel en daardoor gelijk een container extra, een prijzig grapje. Rein heeft een haat-liefde relatie met zijn Duettje, maar ondanks het rituele klusuurtje in de ochtend heeft hij het ‘for sale’ toch van de achterruit gepoetst. Hij is van zijn rode koekblik gaan houden. Jaap heeft zijn barrel speciaal voor deze rally gekocht, voor 100 euro. En moet nu dus 923 dollar aan boetes betalen. Oja, het laatste stukje in de stad is ie ook nog geflitst, die boete volgt nog…