Dag 14: Cooinda

14 mei 2017 - Cooinda, Australië

Uit gewoonte rijden we achter de Tomtom aan en rijden aan de verkeerde kant het dorpje uit. Geen National Park, dan maar doorrijden. Extra tijd om af te slaan naar de watervallen. We horen ze al van ver en verwachten een soort Niagara falls. We zien ze alleen niet, probleem blijkt de groothoeklens te zijn. Als deze vervangen is door een telezoom zien we aan de overkant van het water inderdaad iets naar beneden kletteren. Dit blijkt het thema voor de dag te worden: telezoom. Erica tuurt nog even in het water, er schijnen slangen te zitten. Ja, gespot! Jan twijfelt echter of het niet een wat groot uitgevallen regenworm is.

dag 14-edithfalls  dag 14-slang(etje)

Volgende stop is Pine Creek, met een zondagsmarkt. Langs de snelweg staan al handgeschreven borden om deze aan te prijzen. Dat belooft wat, misschien hebben ze wel een veemarkt en zelfs het woord ‘rodeo’ is gevallen in de auto. We vangen een gesprek op tussen locals ‘Oh Marie, it’s super dooper this week. They sell hatsss and ringsss’. In het dorpje moeten we even goed zoeken, maar uiteindelijk vinden we ‘m, de super dooper sunday market: 6 Stoeltjes onder een boom. Met de telelens zetten we het op de foto.

De motorrijders die ons onderweg gepasseerd waren, zitten hier ook koffie te drinken. Aardige lui, zij begrijpen ons met onze verscheepte auto iets beter dan de gemiddelde Australier. Doorgaans worden, vooral de V240’s, aangezien voor backpackers die met een paar honderd dollar een oude auto op de kop getikt hebben. Als we over onze reis vertellen gaan er meestal wat wenkbrauwen omhoog gevolgd door ‘Why?’. Soms vragen ze hoopvol nog of het voor charity is en als we daarop in alle eerlijkheid ‘nee’ antwoorden, begrijpen ze er helemaal niets meer van. Laat staan dat we de auto’s ook weer terug verschepen naar Nederland, knettergek zijn we in hun ogen.

dag 14-PineCreek  dag 14-superdooper

dag 14-dinkytoy  dag 14-kakadu

Terug naar onze Volvo, die hier wel een soort Dinkytoys autootje lijkt. Hij lijkt steeds kleiner te worden tov de 4-wheel drive bakken hier. Krimpt ie in de zon ofzo? We rijden nog een spectaculaire weg in naar de Mine lookout, smal en steil. In 17 sec. zijn we boven, daar valt ook geen blog mee vullen. Na nog een bezoek aan het visitors centre bij Kakadu National Park hebben we écht alles gezien, een rustig dagje dus en zonder problemen bereiken we Cooinda en boeken nog een excursie door de Wetlands. Dat is wel echt weer geweldig mooi!! Krokodillen, een slang en ontelbaar veel vogels. We leren ook nog hoe je een zoet- en zoutwaterkrokodil kunt herkennen als je aan het zwemmen bent: een freshie zwemt van je weg, een saltie op je af.

dag 14-yellowriver6  dag 14-yellowriver2

dag 14-yellowriver4  dag 14-slang

dag 14-yellowriver1  dag 14-yellowriver5

1. Wim duchhart:
    19 mei 2017
    Erica en Jan ,Wat zijn jullie twee geluksvogels!! Prachtige reis lijkt mij .Heb nog niet alle verslagen gelezen(ontving de link vandaag van je kanjer Michael) ,Veel plezier de komende dagen.Lees en leef met jullie mee, lieve groet Wim