Dag 7: Port Hedland

7 mei 2017 - Port Hedland, Australië

Vandaag rijden we door Karijini National Park, een fantastisch mooi gebied met enkele kloven en watervalletjes. Er zijn twee ingangen, en omdat onze Volvo niet door kan voor een 4WD, nemen wij de oostkant. Al snel is de receptie, een onbemand hutje waar je de toegangsgelden in een enveloppe mag achterlaten. We droppen een kilo muntgeld, registreren ons en gaan eerst naar het visitors centre. Hier wordt onze aandacht vooral getrokken door de enorme spinnen links en rechts. Zo groot dat ze andere spinnen in hun web vangen. Erica zweert nooit meer achter een bosje te plassen...

dag 7-karijini1  dag 7-karijini3

dag 7-karijini4  dag 7-karijini5

Hierna naar Dales Gorge, een kloof van tientallen meters diep met roodbruin gelaagde wanden, het lijkt wel spekkoek. De lagen worden gevormd door de aanwezigheid van o.a. ijzer, asbest en koper. Met de trap omlaag en daar, nou ja, de foto’s spreken voor zich. Ook alweer zo fantastisch mooi! Na het zwemmen een klein wandelingetje naar de circular pool waarbij we opgeschrikt worden door een hoop kabaal, ruziënde vleermuizen!

De terugweg omhoog gaat iets moeilijker, we komen er gelijk achter wie van de groep er allemaal een hartkwaal hebben. Uiteindelijk komt iedereen boven, op naar Port Hedland. Bij de uitgang afmelden bij Ronald en Yvonne die in de brandende hitte Volvo’s turven zodat er niemand onverhoopt achterblijft. De laatste 200 km bestaat vooral uit het inhalen van road trains. Er ligt een mijn, zonder eigen spoorweg, en nu weten we waar de naam road train vandaan komt. Bij de stad zien we nog een ijzerertstrein passeren. Honderden wagons die als een slang door het landschap kronkelen, zo ver je kunt kijken. Port Hedland blijkt sinds 2013 de grootste ijzerertshaven ter wereld te zijn. Voor de kust liggen tientallen schepen te wachten om te mogen laden, mooi gezicht. We vinden het hotel en krijgen een oceanview kamer.

dag 7-erts1  dag 7-erts2

dag 7-haven

Op de parkeerplaats wordt het eerste onderhoud aan de auto’s gepleegd. Als je auto niet lekker loopt, krijg je vanzelf stress. Zo ook bij Joep. Het blijken de bougiekabels, waar Jan er genoeg van bij zich heeft. Probleem opgelost en Joep is zielsgelukkig.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl