Dag 16: Jumping crocs

16 mei 2017 - Darwin, Australië

Zo, wat een heerlijk hotel! Goede bedden, alle luxe en we nemen het er maar van want hierna gaan we naar de Outback. Een lange weg naar Alice Springs en natuurlijk Ayers Rock, 3000 km met weinig bezienswaardigheden en waarschijnlijk ook weinig faciliteiten onderweg.

Eerst naar het Art & science museum. Je betaalt 40 dollar voor een National Park, maar de musea zijn hier gratis. Sweetheart ligt hier, een soort Moby Dick onder de krokodillen. Het beest heeft menig toeristenboot aangevallen en naast mensen ook een paar buitenboordmotoren doorgeslikt. Tof, wij moeten vanmiddag nog op krokodillen excursie…

dag 16-sweetheart

Er is ook een expositie gewijd aan orkaan Tracey, die Darwin in 1974 heeft weggevaagd. In 4 uur tijd was 90% van de huizen verwoest. Daarna is Darwin als een soort feniks uit zijn as herrezen, het is nu groter dan ooit, met 130.000 inwoners en groeit nog steeds. Overigens is het Wickham die deze plaats, of destijds nog baai, ontdekt heeft. Met de Beagle, waarmee ook Darwin de Grote Oceaan overgestoken is. Als eerbetoon aan de onderzoeker werd de plaats naar hem vernoemd, hij is er echter nooit geweest.

We zoeken nog een geocache, de eerste in de Northern Territory en brengen een bezoekje aan de Botanische Tuin. Onze lieve Nederlandse buurtjes hebben om een close-up van een spin gevraagd, we zien een joekel hangen tussen de bomen en gaan van het pad af voor een fotomomentje. Scherpstellen lukt niet zo goed en als je maar lang genoeg wacht gaat het beest vanzelf bewegen. Met een ijselijke gil staat Erica binnen een halve seconde 10 meter verderop en er komen gelijk van alle kanten mensen aangehold. …sorry...

dag 16-botanischetuin1  dag 16-botanischetuin2  dag 16-botanischetuin3

Dan op naar de Jumping Crocs, een iets te toeristisch gebeuren waar we ons wel vrijwillig voor hebben opgegeven. De schipper legt uit dat we geen krokodillen hoeven te zoeken, zij weten ons wel te vinden… Het wordt ook ten zeerste afgeraden om over de reling te hangen. Krokodillen kunnen van onderwater zien wat er op de kant gebeurd en als je wordt gegrepen is het niet door de krokodil die jij zag. Het circus komt moeilijk op gang, Nelly en Trevor hebben geen zin vandaag en klappen alleen een beetje verveeld met de kaken. Waarom springen als het vlees straks voor je in het water ligt. Onder de bemoedigende woorden van de voermadam zien we toch een paar krokodillen omhoog uit het water komen.

dag 16-jumpingcrocs1  dag 16-jumpingcrocs3  dag 16-jumpingcrocs6

dag 16-jumpingcrocs2  dag 16-jumpingcrocs4

De roofvogels (kites) worden ook nog even gevoerd en komen met z’n 20-en in duikvlucht rakelings langs de boot, dat ziet er wel echt spectaculair uit. De bejaardensoos rijdt nog even door naar een uitkijkpunt op Fogg Dam, een wetland-achtig natuurgebied en dan mogen we een uurtje slapen in de bus. Al met al een geslaagde dag!

dag 16-jumpingcrocs5

1. Anton:
    21 mei 2017
    Leuke verhalen, mensen! Heb me zojuist helemaal ingelezen in jullie reis en aangemeld voor de daily update. Indrukwekkende foto's hoor. Veel plezier nog, ik zal duimen voor wat meer technische uitdagingen :)