Dag 4: Coral Bay

4 mei 2017 - Coral Bay, Australië

Na een nacht goed slapen druppelt iedereen bij de ontbijtzaal binnen. Continental breakfast, met een upgrade mogelijkheid naar english breakfast voor 15 dollar. Jaap zit rustig te ontbijten als Jan voor de grap vraagt of ie voor dat geld niet wat extra kan opscheppen en uitdelen. Jaap verslikt zich spontaan in z’n eitje als ie de prijs hoort, we blijven Hollanders tenslotte. Achteraf blijkt het ontbijt trouwens een koopje te zijn, 6 dollar (4 euro) voor een bakje koffie is niets hier.

Om 7:15 uur is iedereen op pad en we zien vandaag vooral hoe uitgestrekt Australië is. 422 km rechtdoor tot de eerste kruising, volgens de TomTom. Veel rechte wegen en we zien het landschap langzaam veranderen in een soort steppe. Je zou het saai kunnen noemen, maar wij genieten vooral van het weidse landschap en de kleuren. Onderweg wordt regelmatig gewaarschuwd voor overstekende kangoeroes, helaas zien wij alleen enkele aangereden exemplaren langs de kant van de weg. Ook is dit onze eerste kennismaking met de beruchte Road Trains. Enorme vrachtwagens met soms wel drie aanhangers, we voelen ons klein.

dag 4-roadtrain  dag 4-onderweg2

Al snel zie je geen verkeer meer, niet voor en niet achter je. Ook de pompen worden schaars en in dunbevolkte gebieden zijn het al snel Roadhouses. Een pomp met winkeltje, servicepunt, en een paar kleine voorzieningen. Dit zijn tevens de sociale ontmoetingsplaatsen, waar het Volvo-lint als een accordeon weer in elkaar gedrukt wordt. Rond lunchtijd zijn we in Carnarvon, een rustig plaatsje waar we de boel op stelten zetten door maar liefst 8 hele meters spook te rijden. Binnen tien seconden staat er een bezorgde man naast de auto met de vraag wat we aan het doen zijn. En of we wel weten dat het hele dorp kijkt? Belhamels, die we er zijn…

Na 500 km nemen we zowaar een afslag, het is even wennen. We zijn direct zo van de leg dat we het bordje met de steenbokskeerkring missen. Zonde :-(  Na 50 km staat er een Volvo langs de kant. Geen paniek, alleen een Kodak foto-momentje: termietenheuvels. En daarna arriveren we op onze bestemming, Coral Bay.

Al snel is duidelijk waar de naam vandaan komt, een prachtig blauwgroene baai en aan de horizon zien we de golven breken. Ideale omstandigheden voor koraal! We boeken een toer met een glass bottom boat en genieten van een prachtige zonsondergang.

dag 4-onderweg  dag 4-onderweg4

dag 4-termietendag 4-sunset